Zróbmy To Razem
Szkoła językowa Fundacji Shamrock

Nie specjalnie, lecz normalnie374

Kategoria: Społeczeństwo

Autor: Fundacja Shamrock

Utworzono: 30/03/2017

Czym jest rzecz specjalna? – Na przykład zjedzeniem na śniadanie jajka dinozaura. Tak stwierdzili grający w spocie informującym o osobach z zespołem Downa, które domagają się traktowania ich zwyczajnie, jak innych ludzi. W tym kontekście świetnie wpisuje się informacja, która niedawno pojawiła się na portalu niepełnosprawni.pl, mówiąca o pewnej sieci restauracji przeprowadzającej szkolenia personelu odnośnie obsługi klientów z dysfunkcją wzroku. Szczytny to cel, bo właściwie każda tego typu inicjatywa wpływa na rozbudzanie wrażliwości społecznej, jednak niektóre uwagi zawarte we wspomnianym tekście są niewątpliwie polem do szerszej dyskusji.

Pomoc w praktyce

W pomysłach na niniejsze szkolenia zawartych jest wiele dobrych idei, lecz liczne doświadczenia niewidomych bywalców restauracji każą wątpić w możliwość wprowadzenia przynajmniej niektórych z nich. Chociażby w to, czy realne i zasadne jest stworzenie menu w alfabecie Braille’a. Warto tu pamiętać o kilku zasadniczych rzeczach: druk brajlowski jest duży – zajmuje ok. 75% więcej powierzchni niż zwykłe pismo. Mogłoby więc się okazać, że menu w brajlu jest grubą, nieporęczną książką zajmującą sporą część stolika. Koszt takiego druku jest spory i wzrasta wraz z koniecznością częstych zmian artykułów oraz cen na karcie, co lokal musiałby „wrzucić” w swoje koszty.

Praktyczniejszym rozwiązaniem wydaje się z pewnością strona internetowa danej restauracji, stworzona – oczywiście – według standardów dostępności. Naturalnie, przyda się ona osobom obytym z komputerem. Brajlowskie menu również nie jest dla wszystkich, gdyż niektórzy, szczególnie ci, co stracili wzrok w późniejszym czasie, nie znają alfabetu. Niewątpliwie istotną sprawą jest kwestia wypracowania sobie z kelnerem sygnału, jakim osoba niewidoma może go przywołać, lecz podniesienie ręki raczej nie jest w tym przypadku odpowiednie. Bez widzenia nie można ocenić, czy aktualnie się jest w zasięgu wzroku obsługującego, więc trudno trzymać rękę w górze w nieskończoność. Może warto umówić się na przykład na telefon? Z pewnością byłaby to forma bardziej dyskretna. W opublikowanym na stronie niepełnosprawni.pl artykule pojawiły się też wysuwane przez samych niewidomych propozycje, żeby kelner informował klienta z dysfunkcją wzroku o ciepłocie podanej potrawy. Czy jednak takie zachowanie jest zasadne? Wzrokiem temperatury się przecież nie ocenia, więc w tym względzie niewidomi i widzący są równi.

Po prostu normalnie

Z kilku omówionych w artykule problemów naturalnie można czerpać. Na przykład dobrze jest poinformować niewidomego klienta, po której stronie według tarczy zegarka znajduje się na talerzu konkretna potrawa – na przykład: na godzinie szóstej są ziemniaki, na dwunastej mięso itd. Jednak tłumaczenie na szkoleniu personelowi, że nie powinno się wchodzić z niepełnosprawnym klientem do toalety, nie wolno go szarpać prowadząc do stolika itd. jest czymś, co zasmuca. Mówiąc dobitniej – pokazuje, jak wciąż nieświadomym jesteśmy społeczeństwem. Mogłoby się przecież sądzić, że takie zachowania w żadnym wypadku nie powinny mieć miejsca! Oczywiście, pracownik restauracji nie musi być wszechwiedzący, lecz – jeżeli ma jakiekolwiek wątpliwości, czy niepełnosprawny klient poradzi sobie w danej sytuacji – zawsze powinien zapytać, czy potrzebuje pomocy. W żadnym wypadku nigdy nie należy próbować wyręczać go bez pytania! Konieczność uczenia tego typu zachowań uzmysławia, że – niestety – godne traktowanie człowieka, bez względu na stan jego zdrowia, jest u nas jeszcze w powijakach. W związku z powyższym, można tu wysnuć kontrowersyjną tezę, że tego typu „specjalne” szkolenia mówiące o grupie „specjalnych” klientów mogą takie stereotypy wzmacniać.

Jak więc obsługiwać klientów z niepełnosprawnością? Po prostu normalnie, a w razie niepewności zadać zwykłe pytanie: Jak pani czy panu pomóc?

Autorka: Patrycja Bogdała


Tagi: niepełnosprawni, traktowanie, specjalne

Komentarze do artykułu

Zaciekawił Cię ten artykuł? Bądź pierwszy! Rozpocznij dyskusję i dodaj komentarz.

O autorze artykułu

Dodaj komentarz

Wpisz poniżej swój komentarz do tego artykułu i naciśnij przycisk Dodaj komentarz aby zatwierdzić.

Partnerzy Zróbmy To Razem