Zróbmy To Razem
Szkoła językowa Fundacji Shamrock

Zdolności językowe 36

Kategoria: Społeczeństwo

Autor: Fundacja Shamrock

Utworzono: 09/02/2012

nauka językówWspółcześni badacze coraz bardziej przychylają się do tezy, że sprawne komunikowanie się w obcym języku nie jest zarezerwowane tylko dla szczególnie uzdolnionych. Mimo to, oczywiste zainteresowanie budzą osoby, które władają wieloma językami. Wśród polskich poliglotów wyróżnia się Robert Stiller znający 30 języków oraz Andrzej Gawroński znający ich ponad 40. Jednym z najbardziej znanych światowych poliglotów jest Kardynał Giuseppe Mezzofanti, który znał aż 39 języków, a jednego z nich nauczył się w ciągu nocy, gdyż rano miał wyspowiadać więźniów skazanych na śmierć. Na pewno miał szczególną motywację do poznania języka skazanych, ale czy to było wystarczającym bodźcem do nauki w takim tempie? Takie przykłady budzą podziw i skłaniają naukowców do badań nad możliwościami człowieka w zakresie poznawania obcych języków.

Istnieje szereg czynników zewnętrznych, które mogą wpłynąć na proces nauki innego języka. Takim czynnikiem są doświadczenia językowe z wczesnego dzieciństwa (np. u osób wychowujących się w rodzinach dwujęzycznych), uwarunkowania kulturowe (powszechny obowiązek uczenia się języka obcego ze względu na obowiązujące normy społeczne), uwarunkowania zawodowe czy status społeczny.

Amerykański psycholingwista Carroll wyróżnił cztery cechy, które mają decydujący wpływ na zdolności językowe i dają podstawy do prognozowania jak u danej osoby będzie przebiegać nauka języka obcego. Do tych cech zaliczył:

  • pamięć skojarzeniową,
  • umiejętność kojarzenia dźwięku i symbolu,
  • umiejętność wnioskowania,
  • wrażliwość na strukturę gramatyczną.
  • Zdolności językowe Carroll definiuje jako umiejętność szybkiego uczenia się nowego języka i możliwość osiągnięcia wysokiego stopnia jego znajomości. Twierdzi, że są odwrotnie proporcjonalne do ilości czasu poświęconego na naukę, zatem ktoś obdarzony zdolnościami będzie się uczył znacznie szybciej. Zdolności językowe nie są dziedziczone i mogą być wynikiem innych zdolności np. słuchu muzycznego lub zdolności koncentracji. Rozwój zdolności językowych można wspomagać właściwie dobranymi metodami nauczania. Dlatego prawidłowo prowadzony proces edukacji oraz wysoka motywacja, mogą wpłynąć na ich rozwój.

Niektórzy psychoneurolodzy wysuwali teorie, że talent do nauki języków, ma związek z lewo lub praworęcznością, albo z wysokim poziomem męskiego hormonu płciowego. Popularny był również pogląd, że tylko nauka w dzieciństwie daje gwarancje powodzenia. Badaczka Suzanne Flynn zauważa jednak, że mózg człowieka jest na tyle elastyczny, że każdy może się nauczyć obcego języka, niezależnie od wieku w jakim rozpoczyna naukę. Przeszkodą nie są nawet problemy z czytaniem! Obecnie, coraz częściej prowadzone są badania naukowe, dowodzące językowej sprawności dorosłych. Stwierdzono, że różnice w przyswajaniu obcego języka przez dzieci i dorosłych tkwią w różnych sposobach utrwalania wiedzy w mózgu.

Reasumując, można zaryzykować twierdzenie, że poza nielicznymi wyjątkami, rzeczywiście niemal każdy jest w stanie opanować przynajmniej jeden obcy język. Nawet jeśli nie możemy pochwalić się doskonałą pamięcią bądź umiejętnością szybkiego kojarzenia, możemy te niedostatki nadrobić innymi cechami jak wytrwałość, systematyczność i cierpliwość. Nie są to cechy dane nam genetycznie, można samemu pracować nad ich doskonaleniem. Dlatego, jeśli dodatkowo jesteśmy silnie zmotywowani do poznania innego języka, istnieją duże szanse, że nauka będzie miała pozytywny skutek.


Tagi: nauka, język, angielski, niemiecki, hiszpański, szkoła

Komentarze do artykułu

Zaciekawił Cię ten artykuł? Bądź pierwszy! Rozpocznij dyskusję i dodaj komentarz.

O autorze artykułu

Dodaj komentarz

Wpisz poniżej swój komentarz do tego artykułu i naciśnij przycisk Dodaj komentarz aby zatwierdzić.

Partnerzy Zróbmy To Razem